Zondagdienst
Op zondag (of de dag voordat de lessen beginnen) kunnen internen van 20u00 tot 21u30 binnenkomen op internaat, en hun wekelijks verblijf een avond vroeger beginnen. Daarvoor wordt een supplement gevraagd van € 10 per zondag, en moet per semester worden aangevraagd en betaald.
Er kan niet op uitzonderlijke / afwisselende basis gebruik worden gemaakt van de zondagdienst.
Over ons internaat
Het internaat maakt deel uit van Campus Wemmel en biedt een thuis aan leerlingen die wegens verschillende omstandigheden na de lessen niet naar huis kunnen. Een weekverblijf op internaat is iets unieks, al zou men dat misschien niet zo meteen denken.
​
Het staat synoniem voor groepsgeest, teamverband, samenwerking en samenhorigheid, zowel tijdens de studie, in de refter, als tijdens de ontspanning. Wie met een open geest naar het internaat komt, ziet inderdaad een nieuwe boeiende wereld voor zich opengaan. Eén voorwaarde om te slagen: je moet er constructief aan meewerken, je openstellen voor ideeën van anderen en elementaire afspraken aanvaarden.
​
Op die manier maken we er niet alleen een boeiend verblijf van, waaraan men later nog met veel plezier zal terugdenken, maar ook de studieresultaten zullen ongetwijfeld verbeteren. Kortom, je meet je hier een belangrijk stuk van je vorming tot volwassene aan.
​
Aan dit alles willen wij, beheerder en opvoeders, ten volle meewerken. Samen maken wij er hier een "tweede thuis" van. Jongeren helpen in hun vorming tot "volwassen worden" is onze opdracht. Dit geldt niet alleen voor het begeleiden van je studies, maar vooral in het verbreden van je persoonlijkheid.
​
Onze opdracht bestaat erin gezamenlijk te werken aan onderwerpen als:
​
-
Zelfstandigheid
-
Mondigheid
-
Creativiteit
-
Zelfdiscipline
-
Openheid van geest
-
Bereidheid tot samenwerking
-
Waardering en respect opbrengen voor anderen
Studiebegeleiding
Om ervoor te zorgen dat onze internen hun taken en toetsen niet vergeten, worden er op het internaat dagelijks twee verplichte studies voorzien. In functie van de resultaten op het rapport, of in samenspraak met de ouders, kan het opvoedersteam andere studieregelingen voorzien!
​
De beheerder en de opvoeders controleren de rapporten zodat zij het studieverloop van de internen op de voet kunnen volgen en begeleiden waar nodig.
​
Goede resultaten en een aangename omgeving ...
dat willen we allemaal!
​
Rust en stiptheid zijn tijdens de studie belangrijk voor een goede werking en goede resultaten. Overtreding van dit principe zal dan ook niet geduld worden.
​
De studie verloopt op de volgende manier:
Uur
Studiesoort
Welke leerlingen
17u00 tot
17u45
Gemeenschappelijke studie in een studiezaal onder begeleiding van een opvoeder
Alle leerlingen
19u30 tot
20u30
Individuele studie op hun kamer
Alle leerlingen met 1 tekort of minder op hun laatste rapport
19u30 tot
20u30
Gemeenschappelijke studie in een studiezaal onder begeleiding van een opvoeder
Alle leerlingen met meer dan 1 tekort op hun laatste rapport
Tijdens de verplichte avondstudie wordt er van iedereen algemene stilte vereist.
​
Tijdens deze studieperiode:
​
-
worden de agenda's van elke intern nagekeken.
-
heeft elke intern de mogelijkheid om de taken en toetsen voor de volgende dag voor te bereiden.
-
ziet de opvoeder er op toe dat alle taken gemaakt en alle lessen gestudeerd worden.
-
kunnen de internen hulp krijgen indien ze problemen hebben met de leerstof.
-
wordt er extra aandacht besteed aan vakken waarmee de intern het moeilijk heeft.
-
worden de te kennen lessen opgevraagd.
-
kunnen de internen gebruik maken van de bibliotheek, PC en internet.
​
Tijdens de studie gelden volgende regels omtrent GSM-gebruik:
​
-
Gsm’s worden niet gebruikt, indien deze gebruikt wordt zal de gsm tot 21.00u in bewaring worden genomen. Muziek beluisteren overeenkomstig studiereglement is toegestaan​.
-
Indien de internen cursussen studeren op hun GSM kan dit. Bij misbruik wordt de gsm in bewaring genomen tot 21u.
​​
Muziek luisteren is toegestaan mits:
​
-
Goeie studiehouding
-
Aan het werk voor school
-
Tijdig in de studie
-
Geen misbruik van de gsm/playlist
​
Omdat iedereen het recht heeft zijn studietijd zo goed mogelijk te gebruiken, moeten volgende afspraken worden nageleefd:
​
-
afspraken worden vóór de studie gemaakt.
-
iedereen is op tijd in de studiezaal of op zijn kamer.
-
er wordt niet heen en weer gelopen.
-
internet mag gebruikt worden, als de leerlingen de volgende afspraken volgen:
-
de computer wordt alleen gebruikt om taken en toetsen voor te bereiden.
-
er op voorhand toelating gevraagd werd aan de opvoeder.
-
Onze dagindeling
Uur
Activiteit
7u00
Vrije tijd voor een douche.
7u30
Opstaan (met het belsignaal) en klaarmaken.
7u50
De leerlingen kunnen naar het ontbijt vertrekken.
8u20
Alle leerlingen zijn aan het ontbijt.
8u30
Alle leerlingen worden op school verwacht. Het internaat is gesloten.
8u40
Aanvang van de lessen. In geval van ziekte dient men de opvoeder te verwittigen. Leerlingen die het eerste lesuur geen les hebben, worden opgevangen op school.
12u10
Het verplicht warm middagmaal in de refter.
15u45
Alle leerlingen die gedaan hebben met school worden direct verwacht op het internaat voor een drankje en een hapje. 10 minuten na het beëindigen van de lessen moet iedereen op het internaat aanwezig zijn. Men blijft in geen geval op de speelplaats rondhangen.
16u35
De leerlingen die een 8ste lesuur hebben komen onmiddellijk naar het internaat voor een hapje, drankje en maken zich klaar voor de studie.
17u00
De eerste studie begint. Alle leerlingen zijn verplicht om naar de gemeenschappelijke studie te komen, waar hun agenda wordt gecontroleerd en er gewerkt wordt aan taken en toetsen voor de komende 3 dagen.
17u45
De studie is gedaan en we gaan naar de refter voor het avondeten.
18u15
Wanneer de opvoeders toestemming geven, mogen de leerlingen vertrekken en zich ontspannen. Ze kunnen ook onder begeleiding naar de sporthal tot 19u.
19u30
De tweede studie begint. Leerlingen met één tekort of minder mogen op hun kamer studeren (met controle. Leerlingen met meer dan één tekort moeten opnieuw naar de gemeenschappelijke studie.
20u30
De studie is gedaan. De leerlingen zijn opnieuw vrij op het internaat. Ideaal voor een late douche.
21u
21u30
Bedtijd voor de leerlingen van de eerste graad. De leerlingen geven ook hun devices af. Om 22u. moeten hun lichten uit.
22u
Bedtijd voor de 3de & 4de jaars. Om 22.30u. moeten de lichten uit.
22u30
Bedtijd voor de 5de, 6de & 7de jaars.
Onze kernwaarden
In ons “UNI(e)K” internaat willen we in de eerste plaats een veilige tweede thuis creëren voor onze internen. Om hieraan tegemoet te komen, richten we ons op drie kernwaarden:
-
Zelfstandigheid en zelfontplooiing
-
Structuur en veiligheid
-
Gelijkheid en rechtvaardigheid
1.Zelfstandigheid en zelfontplooiing
Elke interne die ons internaat binnenkomt, bevindt zich op weg naar zelfstandigheid en het ontwikkelen van hun unieke persoonlijkheid. Wij begeleiden en ondersteunen hen actief in deze groei.
Zelfstandigheid betekent niet alleen dat ze zelfstandig kunnen handelen, maar ook dat ze leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun keuzes. We hechten er veel waarde aan dat de internen stap voor stap de ruimte krijgen om zelfstandig te worden, terwijl ze het vertrouwen krijgen om beslissingen te nemen en de consequenties ervan te dragen.
Zelfontplooiing gaat verder dan zelfstandigheid. Het draait om het ontdekken en ontwikkelen van hun unieke persoonlijkheid. Dit proces wordt beïnvloed door verschillende factoren — zoals ouders, vrienden en school — en ook wij als internaat spelen hier een belangrijke rol in. Wij begeleiden hen op de soms uitdagende weg van persoonlijke ontwikkeling en moedigen hen aan de morele waarden van onze samenleving en hun eigen cultuur te respecteren. Ons doel is dat elke interne zichzelf in de spiegel kan aankijken en tevreden kan zijn met wie ze aan het worden zijn.
Een tiener ontdekt zichzelf niet alleen individueel, maar ook in relatie tot zijn omgeving. Daarom stimuleren we participatie, zodat ze hun eigen wereld vormgeven en kritisch leren denken over de ideeën en standpunten van anderen. Empathie en constructieve discussies leren voeren zijn hierbij essentieel.
​
2. Structuur en veiligheid
Om een veilige tweede thuis te creëren, bieden we onze internen een duidelijke structuur. Dit zorgt ervoor dat ze weten wat er van hen verwacht wordt en wat er op hen afkomt. Hierdoor kunnen ze zich concentreren op hun persoonlijke groei zonder onverwachte verrassingen, en kunnen ze genieten van een stabiele, voorspelbare omgeving waarin ruimte is voor zowel studie als ontspanning.
Structuur biedt in de eerste plaats mentale rust: internen weten dat er tijd is voor spelen en leren, dat er een warme maaltijd klaarstaat, en dat er een veilig en comfortabel bed op hen wacht.
Maar ook biedt deze structuur en mentale rust een ideale omgeving voor het schoolse leven en het actief leren. Een mentale rust zorgt ervoor dat leerlingen beter kunnen slapen en studeren, maar ook dat hun acties en reacties rustiger worden.
Veiligheid is een basisbehoefte voor ieder mens, en zeker voor jongeren die hun identiteit nog aan het ontdekken zijn. Door een veilige omgeving te garanderen, creëren we de rust en ruimte waarin ze zich vrij kunnen ontplooien.
​
3. Gelijkheid en rechtvaardigheid
Naast zelfstandigheid en structuur is gelijkheid een essentiële waarde. We leven in een maatschappij waarin iedereen deel uitmaakt van een gemeenschap, en dat geldt ook op ons internaat. Iedereen volgt dezelfde regels en draagt bij aan de groep, wat hen helpt om zich niet alleen als individu, maar ook als deel van een gemeenschap te ontwikkelen. Sociale vaardigheden bloeien in een omgeving waar kinderen samenleven en gezamenlijk hun weg vinden.
We erkennen echter ook dat elk kind een andere achtergrond en "rugzak" met zich meebrengt. Daarom richten we ons niet alleen op gelijkheid, maar vooral op rechtvaardigheid. Gelijkheid betekent dat iedereen dezelfde kansen krijgt, maar rechtvaardigheid betekent dat we rekening houden met de unieke uitdagingen van elk kind. Niet iedereen heeft dezelfde middelen nodig om dezelfde doelen te bereiken, en daarom passen we onze begeleiding aan zodat elke interne de juiste ondersteuning krijgt om tot zijn of haar volle potentieel te komen.